Έξι διαλέξεις για το Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας

28/9/2019

Ενα ανοιχτό διαδικτυακό μάθημα για τον ΔΣΕ, που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Επιμορφωτικού Κέντρου, παρουσιάστηκε το Σάββατο

Ενας πλούτος υλικού για την ιστορία και τη δράση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, με τίτλο «Εξι διαλέξεις για τον ΔΣΕ», που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Επιμορφωτικού Κέντρου (Βιβλιοθήκη/Αρχείο) της ΚΕ του ΚΚΕ «Χαρίλαος Φλωράκης» (ΕΚΧΦ), παρουσιάστηκε σε εκδήλωση το πρωί του περασμένου Σαββάτου στο Επιμορφωτικό Κέντρο.

 

Το υλικό αυτό αποτελεί εργασία των φοιτητριών Δήμητρας Αδάμ και Αλεξάνδρας Τσαγρή, στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος που παρακολουθούσαν με τίτλο «Τεχνολογίες Μάθησης - Επιστήμες της Αγωγής» στην Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το υλικό, το οποίο συγκεντρώθηκε και δημιουργήθηκε με την καθοριστική συμβολή του ΕΚΧΦ και με αξιοποίηση ντοκουμέντων από το Αρχείο του ΚΚΕ, είχε αρχικά τη μορφή του MOOC (Massive Open Online Courses - μαζικά ανοιχτά διαδικτυακά μαθήματα), που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος ως εργασία εξαμήνου και κέντρισε το ενδιαφέρον των φοιτητών, πολλοί από τους οποίους δεν γνώριζαν για τον ΔΣΕ.

Σήμερα, όλο αυτό το υλικό, με βίντεο, κείμενα, χάρτες, φωτογραφίες κ.λπ., είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΕΚΧΦ, σε μορφή ψηφιακού αποθετηρίου, προσβάσιμου στον καθένα. Μπορεί κανείς να δει όλο το υλικό στο διαδίκτυο στη διεύθυνση: http://www.ekxf.gr/6-dialekseis-gia-ton-dse

Με πείσμα και σχέδιο συνεχίζουμε την ιδεολογική αντιπαράθεση σε όλα τα επίπεδα

Στην εκδήλωση παρουσίασής του, που διοργάνωσαν το ΕΚΧΦ και η Περιφερειακή Οργάνωση ΑΕΙ Αττικής της ΚΝΕ, μίλησε ο Νίκος Παπαγεωργάκης, υπεύθυνος του ΕΚΧΦ, ο οποίος αναφέρθηκε στην έξαρση του αντικομμουνισμού στις μέρες μας, σημειώνοντας μεταξύ άλλων:

«Η περίοδος από το '41 έως το '49 απασχολεί πολλούς μαρξιστές αλλά και αστούς, για διαφορετικούς λόγους βεβαίως. Φαίνεται όμως πως τον αντικομμουνισμό τον απασχολεί περισσότερο... Αν δείτε τις βιβλιογραφίες του αντικομμουνισμού, πόσο ασχολήθηκαν, για παράδειγμα, με τις προηγούμενες δεκαετίες, του '30 ή του '20, ή την κατοπινή Ιστορία του ΚΚΕ της δεκαετίας του '60 ή της μεταπολίτευσης; Υπάρχει τέτοια βιβλιογραφία αλλά είναι πολύ λιγότερη (...) Η δεκαετία του '40 φοβίζει περισσότερο με τη δυνατότητα που έχει να επαναληφθεί (...) Αυτό που τους ενοχλεί είναι ότι ο λαός, με τον μαζικό ένοπλο αγώνα, όχι μόνο αμφισβήτησε αλλά έδειξε και τη δυνατότητα ανατροπής της αστικής εξουσίας. Και μια τέτοια πιθανότητα επανάληψης πρέπει... να σταλεί "στο πυρ το εξώτερον"».

Αντίδοτο στον αντικομμουνισμό, είπε, είναι «η ανάπτυξη, από πλευράς του Κόμματος, μαζικών αγώνων για τα λαϊκά συμφέροντα και η δημιουργία όλο και πιο γερών δεσμών του ΚΚΕ με τα λαϊκά στρώματα. Μέσα σ' αυτήν την προσπάθεια είναι ενταγμένη και η εκλαΐκευση και διαφώτιση των μαζών. Σε αυτήν την προσπάθεια ανήκει και η αποκάλυψη των πραγματικών ιστορικών γεγονότων και η ερμηνεία τους με βάση τα ταξικά συμφέροντα των καταπιεσμένων μαζών, πρώτα απ' όλα της εργατικής τάξης.

Είναι προφανές ότι στην καπιταλιστική κοινωνία το κομμουνιστικό κόμμα και κίνημα έχουν πολύ περιορισμένα μέσα να υπερασπιστούν την ιστορική αλήθεια (...) Εφόσον όμως έχουμε ταχθεί στον αγώνα για τη χειραφέτηση της εργατικής τάξης είμαστε "καταδικασμένοι", κατά μία έννοια, με πείσμα και σχέδιο να συνεχίζουμε την ιδεολογική αντιπαράθεση σε όλα τα επίπεδα, με ό,τι μέσα διαθέτουμε», είπε και αναφέρθηκε στην προσπάθεια αυτή του ΚΚΕ με τα Δοκίμια Ιστορίας που έχει επεξεργαστεί, την ανάδειξη και δημιουργία μνημείων σε όλη τη χώρα, αλλά και την ίδια τη δημιουργία του ΕΚΧΦ με τον πλούτο του αρχειακού υλικού που διαθέτει.

Μιλώντας πιο συγκεκριμένα για τις έξι διαλέξεις, ο Ν. Παπαγεωργάκης είπε ότι «είναι μια προσπάθεια εκλαΐκευσης των θέσεων του ΚΚΕ για την Ιστορία και την επικαιρότητα της Ιστορίας του ΔΣΕ». Και πρόσθεσε: «Το πείραμα των ανοιχτών διαδικτυακών μαθημάτων (MOOC - Massive Open Online Courses) νομίζω ότι άξιζε για να προβληματίσει ως προς την εύρεση και άλλων τρόπων παρέμβασης και διάδοσης μαρξιστικών θέσεων. Χωρίς βέβαια αυτό να υποκαθιστά το βασικό, δηλαδή την άμεση επαφή μας με τις μάζες, τον εργαζόμενο και την εργαζόμενη, τον κάθε νέο και νέα, αυτή η προσπάθεια φιλοδοξεί να αναπτύξει έναν ευρύτερο προβληματισμό για το τι ακόμα μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα για να βοηθήσουμε τη βασική προσπάθεια που προανέφερα».

Μάθημα για μια περίοδο που δεν διδάσκεται πουθενά στο σχολείο

Στη συνέχεια η Δήμητρα Αδάμ και η Αλεξάνδρα Τσαγρή παρουσίασαν το υλικό της εργασίας τους.

«Μαζί θα περιηγηθούμε στις σελίδες του εμφυλίου πολέμου, μελετώντας την Ιστορία από την πλευρά των πρωτοπόρων πρωταγωνιστών της, με βάση την αρχή του ιστορικού υλισμού», ξεκαθαρίζουν στον πρόλογο του MOOC (ανοιχτού διαδικτυακού μαθήματος) οι δημιουργοί του. Το μάθημα είναι δομημένο σε έξι ενότητες - βδομάδες, όπου περιγράφονται τα γεγονότα στην Ελλάδα και το εξωτερικό μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η περίοδος '46 - '49 οπότε συγκροτήθηκε και έδρασε ο ΔΣΕ και οι κατοπινές εξελίξεις.

Επέλεξαν, όπως είπαν, αυτήν την περίοδο της κορυφαίας στιγμής της ταξικής πάλης στην Ελλάδα, γιατί δεν διδάσκεται πουθενά στο σχολείο. Σκοπός τους, λοιπόν, ήταν να δημιουργήσουν το πρώτο ανοιχτό μάθημα με αυτό το περιεχόμενο, δίνοντας την ευκαιρία στον καθένα, με έμφαση στις νεότερες ηλικίες, να έρθει σε επαφή με αυτή την περίοδο. Δημιουργήθηκε έτσι αυτό το σύγχρονης μορφής υλικό των διαλέξεων, που διατίθεται από το ΕΚΧΦ και μπορεί να αξιοποιηθεί και από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, είτε με τη μορφή του μαθήματος είτε με άλλες μορφές που μπορεί να επιλέξουν.

  • Οι «Εξι Διαλέξεις για τον ΔΣΕ» με το υλικό που περιλαμβάνουν θα παρουσιαστούν το Σάββατο σε εκδήλωση στη Φλώρινα, στο πλαίσιο του Διημέρου για τη δράση του ΔΣΕ που διοργανώνει η Τομεακή Οργάνωση Βιομηχανίας Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ (βλέπε σελ. 8).

Δείτε περισσότερα και στο 902.gr